Storsatsning på ny silobyggnad gynnar lantbrukarna på Dal

I Uddevalla hamn, närmare bestämt Fröland, har startskottet gått för byggnation av en ny utlastningshamn med totalt 30 spannmålssilos, inklusive två torksilos. Att det satsas i den här omfattningen på lantbruksnäringen och speciellt i det här området är ett glädjebesked för lantbrukarna på Dal.

ANNONS
|

Den nuvarande hamnen i Uddevalla kan enbart ta emot båtar upp till 8 000 ton, den är också totalt uttjänt. Den nya hamnplatsen och därtill en ny utlastningshamn kommer ha kapacitet att ta emot fartyg för last upp till 30 000 ton.

Att man här också får tillgång till djuphamn innebär lägre fraktkostnader samtidigt som man når kontinenter som kan betala mer för varan. Själva utlastningshamnen, bandet från siloanläggningarna ner till kajen och därtill en speciell båtlastare för spannmål byggs gemensamt av Lantmännen och Vara Lagerhus, båda medlemsägda.

Lantmännen bygger 21 stycken silos och Vara Lagerhus nio stycken. Lagringskapaciteten blir 41 000 ton respektive 27 000 ton. De två torksilosarna står Lantmännen för. Den nya anläggningen ska vara klar till skördeperioden 2026.

Överskott av spannmål i Sverige

Eftersom volymen spannmål ökar i vårt område så växer också exportbehovet. Framgent räknar man med att behöva exportera mer än hälften av den spannmål som hanteras idag.

Det hela är en följd av bland annat bättre sorter, speciellt vad gäller höstvetet, duktiga lantbrukare och ett gynnsammare klimat. Samtidigt har inte konsumtionen och efterfrågan av spannmål i Sverige ökat lika mycket. Detta gör att spannmål med hög kvalitet ibland måste säljas till djurfoder, etanoltillverkning eller bli till biogas, vilket då också ger ett lägre pris.

Den nya hamnanläggningen är därför nödvändig för att bibehålla och öka betalningsförmågan för spannmål och därmed också ge en bättre lönsamhet för lantbrukarna.

Beskedet om satsningen i Uddevalla hamn har mottagits mycket väl av, framför allt av spannmålsodlarna i vårt område. Melleruds Nyheter har träffat fyra av dem för att ta del av deras tankar, över en kopp kaffe.

Alla fyra, Bertil Hagsgård, Conny Wallin, Henrik Larsson och Nils-Erik Johansson menar att det som nu sker är positivt för hela branschen och att det lyfter lite extra för bondekåren här i väst.

Positivt ur många aspekter

Det produceras alltmer spannmål i vårt område, framhåller de. Att då kunna exportera den på ett effektivt sätt är viktigt för att både hålla uppe och även öka priset för spannmålen. Den nya hamnanläggningen anser de kommer bli en nyckel till detta och att därmed kunna fokusera mer på export.

De pekar även på att transportvägarna kommer bli kortare. Att torka och lagra på gårdarna och sedan direkt till hamnen är både bra för miljön och transportkostnaderna. Det kommer bli färre omlastningar, något som också påverkat priset till bonden negativt. Att sedan större hamnar och större båtar ger en större marknad menar de enbart är positivt

– Detta är riktigt roligt för branschen, det har inte skett någon liknande satsning på många, många år. Det blir också bra för det här närområdet, framhåller Bertil Hagsgård.

Conny Wallin tillägger:

– Den gamla hamnen hade måst läggas ned oavsett och det hade varit riktigt illa om det inte kommit något nytt. Det här blir bra miljömässigt, transporterna kommer gå direkt från gård till hamn, ingen mellanlagring, och sedan på större båtar. Det kommer gå att köra mer dygnet runt, tidigare har det varit tider att passa och även sådana tidsaspekter drabbar priset.

Henrik Larsson funderar på det faktum att det nu är två foderuppköpare som satsar, Lantmännen och Vara Lagerhus

– Att två oberoende av varandra bygger, det känns bra, då blir det också lite konkurrens.

– Med större båtar blir det en större marknad, det blir mer drag i det hela och samtidigt också ett större intresse från lantbrukarna. Tankesättet blir att satsar dom så kan även vi satsa, säger Nils-Erik Johansson.

Viktig pusselbit

Så uttrycker man sig även från Lantmännens sida, att spannmålsanläggningen stärker det svenska lantbruket. Den är den största investeringen i spannmålsinfrastrukturen i Sverige på 40 år och kommer även att kunna bli viktig för Sveriges livsmedelsberedskap.

– För att kunna ha en beredskap av livsmedel så krävs det lager. När en anläggning försvinner, eller läggs ner av olika skäl, så skulle man kunna lösa uppgiften att ta emot spannmål på andra sätt. Till exempel exportera mer under skördeperioden eller flytta varan till befintliga lager på andra orter. Men genom att vi bygger en ny anläggning så säkrar vi inte bara en effektiv mottagning under skörd utan även en möjlighet att lagra spannmål för beredskapsändamål, säger Mikael Jeppsson, spannmålschef hos Lantmännen.

– Vår anläggning bidrar positivt på två sätt. Dels genom att vi totalt sett i företaget kan lagra mer spannmål vilket kommer medföra möjlighet att avsätta en del lagringskapacitet i beredskapssyfte. Dels genom att det i en krissituation även går bra att importera spannmål via den nya anläggningen, säger Karl Delin vd vid Vara Lagerhus.