Unika och ovanliga fordon i Sunnanå hamn: ”Enda i Sverige”

Varje tisdagskväll hela sommaren ringlar det köer med veteranbilar, mc och mopeder längs vägen ner till Sunnanå hamn. Här samlas mellan 350 –500 personer för att ställa ut eller gå runt och njuta av de glänsande skönheterna.
En hel del rariteter dyker upp i Sunnanå. Vad sägs om lastbilar från Holland som används som campingbilar eller en Humbler från 1929 – en av världens 16 exemplar av den bilmodellen?

ANNONS
|

Säsongsavslutningen för Veteran Classic Dalslands tisdagsträffar den 13 augusti var mycket lyckad med ett 100-tal fordon, många besökare och heller inget regn.

– Vi är jättenöjda med säsongen. Rekordet i år var 152 fordon en tisdag, då kom också Østfold Veteranvognklub hit. Vi har besökare från många olika orter och många av dem återkommer vecka efter vecka, säger Gunnar Landegren, från arrangörsklubben Veteran Classic Dalsland.

Om man ska beskriva träffarna med ett ord så känns trivsamt helt rätt. Till ljudet av mullrande V8:or och knattrande Saab V4-motorer sitter det folk och fikar och samtalar under skratt vid medhavda bord och stolar. Några handlar hamburgare av Zarko Jovanovic som grillar utanför Skeppskrogen tillsammans med kollegan Milton Olsson.

Humber från 1920-talet

Direkt till höger innanför infarten hittar vi John Jonssons veteranbil Humber, årsmodell 1929.

– Jag har haft den i cirka tio år. Det var en bekant som jobbade i England som fick syn på bilen i ett skyltfönster och köpte den. Men han skadades i ryggen och återvände hem till Göteborg, bilen hade han med sig. Vid ett tillfälle när Sven Wollter körde bilen vid något arrangemang i Göteborg krockade han så fronten trycktes in.

John Jonsson och hans hustru, som bor i Ingevaldsberga i Ör, köpte bilen. Men det fanns inga delar i Sverige att reparera fronten med. Då gick John med i engelska Humberklubben och fick på så vis tag i delarna.

Skinnsätena i John Jonssons Humber från 1929 är original.
Skinnsätena i John Jonssons Humber från 1929 är original. Bild: Susanne Emanuelsson

Finns bara 16 exemplar

– Jag gjorde i ordning bilen och fotade den för att sedan skicka bilden till ordföranden i engelska Humberklubben. Då sa han att jag skulle vara lycklig eftersom det bara finns 16 exemplar av den modellen i hela världen. Vad jag vet finns det ingen mer i Sverige, berättar John Jonsson.

Han deltar med sin raritet på olika bilträffar och kör brudpar ibland. Det mesta på bilen är original, bland annat ser skinnsätena otroligt välbevarade ut.

– Jag har i princip bara lackat skärmarna, förklarar han.

Drar blickarna till sig

En rödlackad Ford 106E Anglia från 1962 drar också blickarna till sig. Lite längre bort står en likadan – fast helvit och ett år yngre.

– Vår skolsköterska hade en Anglia och vi gjorde lite bus med den då vi inte gillade henne eftersom hon gav oss sprutor. Vi satte bland annat in kastanjer i avgasröret, minns Åke Nordqvist från Sjuntorp.

Tillsammans med hustrun Britt har han ett sommarboende i Dalskog.

– Anglian är kvällens favorit. Men det är roligt att titta på alla bilarna – de är ju vår uppväxt, konstaterar Britt Nordqvist.

En Ford Anglia från 1963 står lite längre bort. Stolt ägare är Lars Norenby från Ed. Han drev tidigare Norenbys Maskinservice i Mellerud och har ett stort bilintresse.

Kallas ”Fri-lördag”

– Bilen kommer från England och kallas ”fri-lördag” eftersom det ser ut som bilbyggarna inte var klara med bakänden, ha ha, säger Lars Norenby.

Hans vita Anglia stod besiktas och klar 2019, motorn är på 39 hästkrafter och 977 cc. Bilen är bakhjulsdriven och väger 800 kilo.

– Åse Winsvold har klätt om sätena så nu ser de helt nya ut, precis som originalet, konstaterar Lars Norenby nöjt.

Lars Norenby, som tidigare drev Norenbys Maskinservice i Mellerud, bor numera i Ed. Han kom till Sunnanå och visade upp sin vita Ford 106E Anglia från 1963.
Lars Norenby, som tidigare drev Norenbys Maskinservice i Mellerud, bor numera i Ed. Han kom till Sunnanå och visade upp sin vita Ford 106E Anglia från 1963. Bild: Susanne Emanuelsson

Cykel med påhängsmotor

En cykel som sticker ut ägs av Jörgen Eriksson. Det är en militärcykel från 1960-talet med en påhängsmotor från 1952. Från den tid det begav sig – en liten skylt på cykelramen som hänvisar till ”Nymans Verkstad Upsala”.

– Jag har köpt den på Säckens Retro för cirka fyra år sedan. Fast jag gick och lurade ett tag innan jag köpte cykeln. På de tre träffar jag varit på här i Sunnanå har jag aldrig sett någon cykel med påhängsmotor. Den är tvåväxlad med neutral och gör 35-40 kilometer i timmen. Motorn är på 0,8 hästkrafter, informerar Jörgen Eriksson som kör cykeln till Sunnanå från hemmet i Jakobsbyn.

En del bilar anländer, medan andra beger sig hemåt. En som är på väg hem är Patrik Uggla med sin amerikanska polisbil med texten ”Highway Patrol” och ”Warning Police Dog” på sidorna. Han stannar till och ut genom sidorutan kikar en liten gullig hund, en papillon som heter Jespo, som Patrik leende sätter en tuff skinnkeps på huvudet inför fotograferingen.

Celebert besök från Holland

6 augusti fick träffen ett ovanligt besök. Då körde två lastbilar (en Scania -72 och en Volvo N86 -77) från Holland in på den gräsbeklädda ställplatsen och parkerade. Ut kom ett gäng glada holländare som direkt började filma omgivningarna.

– Det var två familjer som hade lastbilarna som campingbilar, de hade tidigare varit i Jönköping och på Visingsö bland annat. Det var Simone Djurrema som bjudit hit dem och det var många som var intresserade av att titta på deras bilar. Jag bjöd hit dem nästa år också, berättar Gunnar Landegren.

En av de två holländska lastbilarna som fungerar som campingvagn åt ägarna.
En av de två holländska lastbilarna som fungerar som campingvagn åt ägarna. Bild: Gunnar Landegren

Kärv ekonomi för klubben

Allt är dock inte enbart positivt för klubben. På grund av uteblivna bidrag och framtida hyreshöjning för klubblokalen på Motorgården på Västerråda, har man sagt upp hyreskontraktet där från och med 31 augusti. Man måste dessutom ta ur den egna kassan för att betala funktionärer under träffarna plus mat till dem.

Lyckligtvis har representanter från ett par lokala politiska partier ställt upp ideellt som funktionärer vid två tillfällen.

– Vi har styrelsemöte nästa vecka, då ska vi diskutera verksamheten under 2025. Vi är jättenöjda med årets säsong, i snitt har vi haft 60-70 bilar plus mc och mopeder varje gång.

Veteran Classic Dalsland har haft sina tisdagsträffar i Sunnanå under 15 års tid, förhoppningen är att fortsätta med detta uppskattade evenemang i många år till framöver.

LÄS MER:Anders Elofsson har lagat cyklar åt tre generationer

LÄS MER:Musik, hantverk och mat – Sunnamo marknad lockade många

LÄS MER:Ljusnatta i Sunnanå Hamn: En tradition som lyser upp sommarnatten