Thore säljer lastbilen – ska bli bårhus i krigets Ukraina

När Thore i Brålanda annonserade ut sin kyllastbil till försäljning nappade Anders från stiftelsen Blåljus i Samverkan. Nu ska lastbilen gå till Ukraina, lastad med förnödenheter i en kolonn bestående av 10 fordon såsom flera ambulanser, några brandbilar och ytterligare kylbil.

ANNONS
|

Vi träffas under söndagen utanför Thore Johanssons däckverkstad i Brålanda. Thore fixar kaffe och Anders Hallqvist, från Vänersborg och till vardags trafikpolis, berättar om Blåljus i Samverkan. Med är också Jörgen Wennergren från Uddevalla.

Han är trafikingenjör och ska vara chaufför på den resa som ligger framför honom och Anders. Ortsbor dyker upp då och då med saker de vill skicka med på resan till krigets Ukraina. Under tiden lyckas Thore fixa ytterligare en kylbil, en mindre.

– Det går inte att skänka vad som helst, det måste komma till nytta. Elverk är det stor efterfrågan på, liksom sjukvårdsmaterial, blöjor samt motorsågar och verktyg av olika slag. Kläder är ingen idé, det klarar de sig med, förklarar Anders Hallqvist och tillägger att inget av det de skickar över går till militära ändamål och att det är mycket viktigt och väldigt tacksamt att folk skänker såväl pengar som verktyg.

– Det är oerhört tufft för blåljuspersonalen i Ukraina. Ambulanser är en bristvara och vi har välvilliga företag som skänker stora belopp och ett som valt att bekosta hela kylbilen. Bland annat har Bengtsfors kommun varit aktiva i införskaffandet av en brandbil.

Tolfte samt första Ukrainaresan

Blåljus i Samverkan har gott renommé och flera stora företag skänker återkommande både medel och produkter. Till exempel finns ett bolag som valt att stå för alla resekostnader. Man har företag som tillverkar rökdykarpaket, värmekameror och vattenrenare. Bilia servar alla Volvobilar, liksom Volkswagen gör med sina märken. Även politiskt backas stiftelsen upp. Region Stockholm har skänkt en fullskalig blodbuss, samt ytterligare en mindre på gång. I många fall, som exempelvis blodbussen, följer även utbildad personal med och instruerar och utbildar på plats.

– Tack vare att de stora företagen hjälper till, vågar även de mindre skänka, säger Anders.

Jörgen gör nu sin första resa till Ukraina, Anders sin tolfte, som också är lika med antal insamlingar för Ukraina. Anders är den som är ansvarig för resan med de tio fordonen och totalt 13 personer, som alla gör det hela på sin fritid och helt ideellt. Thores kylbil ska nu till Uddevalla för att göras i ordning och packas full. Ambulanserna måste sedan lackas om till kamouflagefärg, för att ej bli beskjutna, men det görs på plats i Ukraina.

Blir ett mobilt bårhus

I packningen, utöver annat som nu skänks, ingår 150 liksäckar. Frågan som då här ställs blir, vad ska kylbilen användas till? Och svaret från Anders berör;

– Den kommer användas som ett mobilt bårhus för avlidna soldater, fältsjukhusen saknar kylrum.

I mitten på september är det dags för avfärd. Första anhalten på resan blir brandstationen i Kalmar, härefter vidare till Karlskrona och färjan till Gdansk. Därefter mot Krakow, där man har en polack som talar ukrainska och som alltid är till hjälp med alla handlingar. Det är stor skillnad i tullarbetet mellan de båda länderna.

– Det är otroligt viktigt att alla papper och registreringar är i ordning. Varje fordon som vi har med har sin givna mottagare. Man ser ofta fordon som blivit stående och inte kommit längre än till tullen, det är inte bara att köra ner och tro att man kan skänka över. Pappersexercisen är mycket tung men viktig, säger Anders Hallqvist.

När man väl kommit igenom tullen går resan vidare mot Lviv. Man är mycket noga med att vara diskreta, dock dokumenteras allt men inget läggs ut officiellt förrän efteråt. I Lviv välkomnas man stort, man har fri lejd in till stadens torg där allmänheten ofta möter upp och visar stor tacksamhet.

– Även politiskt får vi uppmärksamhet i landet, vi har varit hos försvarsministern två gånger, berättar Anders.

Thore fixar ytterligare en insamling

Thore Johansson, som nu skänkt två stycken elverk, motorsågar samt reservdäck till den stora kylbilen förklarar;

– Jag fortsätter nu att hjälpa till och kommer göra ytterligare en insamling om någon månad, säger Thore och från Blåljus tilläggs att elverk, powerbanks, vattenpumpar, kaviar, frystorkat och energidrycker ständigt står på önskelistan.

Blåljuspersonal driver stiftelsen

Insamlingsstiftelsen Blåljus i Samverkan bildades i januari 2018 av Anders Hallqvist och Jonas Borgström, båda poliser, samt ambulanssjukvårdaren Pär Johansson. Deras syfte var att bistå kollegor i och utanför Sverige med riktade insamlingar, samt att bidra till bättre förutsättningar i de olika yrkesrollerna.

Innan hade Anders och Pär drivit Thin Blue Line under tre års tid i ungefär samma syfte, men insåg att det blev för stort varför stiftelsen bildades. Det var viktigt att vara transparent, att kunna visa på god bokföring och redovisning samt att inget mörkades. Man är noga med att vara seriös och att visa att allt arbete sker ideellt.

Styrelsen i dag består helt av blåljuspersonal, förutom en, artisten Micke Syd Andersson. Dock är han uppväxt inom en blåljusfamilj och har även en dotter som är polis.