Receptet bakom Ute & Innes succé i Mellerud: ”Kan styra själva”

Hon återvände till Dalsland efter några år i Stockholm – sedan 2018 driver hon inredningssuccén Ute & Inne tillsammans med sin pappa. Uppenbarligen med stor känsla, för det går riktigt bra för hem- och inredningsbutiken på Nygatan i Mellerud.
– En del av framgången är att vi kan styra så mycket själva, säger ägaren Petra Andersson.

ANNONS

I lynnigt vårväder äntrar tidningens utsände butiken, som visar sig vara betydligt större till ytan än vad man kan tro från gatuvyn.

– Många som är här för första gången säger just det där, ”vad stort det är”, säger Petra Andersson.

Mitt i affären befinner sig Isabella Christoffersson, butiksansvarig och i full färd med att plocka ut nya varor.

Hon när en stor passion för sitt jobb, och har sina teorier om varför folk vallfärdar till butiken även om det vid just detta tillfälle är lugnt bland hyllorna.

– Jag tänker att vi är några få som jobbar här och det blir väldigt personligt när kunderna kommer in. Det är som att alla är stammisar och vi har väldig koll på vad de gillar. För egen del älskar jag inredning och det är jättekul att då få vara med och köpa in sakerna, dekorera borden, teman och skyltfönster, säger Isabella.

Flyttade hem till Mellerud

En stund senare sitter undertecknad ner med Petra Andersson i butikens kök för ett snack.

Efter gymnasiet flyttade hon till Stockholm för att först läsa marknadsföring på Stockholms universitet, och sedan jobba som social media manager på fyndiq.se.

Med åren växte sig längtan efter de gamla hemtrakterna stark och 2018 gick flyttlasset till Dalsland.

– Det är ju rätt långt till Stockholm och jag gillar verkligen landet och livsstilen här. Min sambo Stefan driver ett stort lantbruk med spannmål och äggproduktion så han är inte alldeles lätt att flytta på heller. Och nu har vi dessutom en dotter på två och ett halvt år år, säger Petra, som bor med familjen i Grinstad.

Bakgrunden inom e-handel kom väl till pass när Petra gjorde entré på Ute & Inne, hon var nämligen med och drog igång just en sådan tjänst i och med att dotterbolaget Molino startades.

– Det var bra tajming i och med att vi hade etablerat den tjänsten när pandemin kom. Fast i dagsläget har vi inte igång e-handeln. Vi hinner tidsmässigt inte med den just nu men det är ett bra komplement som finns där och bara är att kicka igång när det blir tillfälle, säger Petra.

Kände Mellerudsprofilen är med

Med som ägare är även hennes pappa, den välkände Mellerudsprofilen Göran Andersson. I många år drev han Melleruds Nya Järn som flyttade till nya lokaler 2008 med följd att Ute & Inne tog över de 1 000 kvadratmeterna på Nygatan.

– Vi har faktiskt en liten ”järnhandel” kvar här inne med glödlampor och enklare verktyg att ha hemma. Det är något som uppskattas av kunderna. Sen finns det 5 600 artiklar i hela butiken, tanken är att det ska finnas mycket att välja på och vi försöker hålla ett bra utbud inom många kategorier, säger Petra.

Det kan handla om allt från alla tänkbara sorters inredningsdetaljer till camping, utemöbler och odling. Dessutom finns styling och inredningskonsultation med bland tjänsterna som företaget erbjuder.

– Utbudet gör att vi träffar så otroligt många olika sorters människor, och det är fantastiskt kul. Det kommer faktiskt en hel del kunder utifrån, inte bara från Mellerud. Vi vill att man ska kunna komma hit och känna sig inspirerad även om man bara köper en plasthink, säger Petra och skrattar.

Står på egna ben

Företaget ingår inte i någon kedja, utan Petra och hennes kolleger väljer själva aktivt ut allt som saluförs i butiken.

– Det tror jag är en del i framgången, att vi kan styra så mycket själva och kan anpassa oss efter vad vi hör kunderna efterfrågar. Det är inte så många kockar inblandade, ingen inköpsavdelning någon annanstans. Vi har själva koll på läget, säger Petra och fortsätter:

– Vår största leverantör finns i Amsterdam och dit åker vi två gånger om året och försöker hitta så bra saker som möjligt för att kunna hålla bra priser. Sen har vi flera andra leverantörer. På många saker är det långa ledtider, och vi har till exempel redan beställt årets julsaker.

Bokslutet för 2023 visar att företagets omsättning minskade något, med 7,4 procent till knappt 6,5 miljoner kronor.

Däremot ökade resultatet från 150 000 kronor till 600 000.

Petra säger att flera faktorer spelat in när det gäller den goda lönsamheten.

Det handlar till exempel om att man inte sitter på något dyrt hyreskontrakt, utan själva äger fastigheten och bland annat investerat i att sätta upp solceller på taket för att få ner elkostnaderna.

– Vi hade också lägre inköpskostnader 2023 och det bidrog också. Sen tror jag att många har en vilja att vilja ändra lite grann hemma även om det är lågkonjunktur, och att det går att göra även med enkla medel, säger Petra.

Att hon brinner för området i stort råder det ingen tvekan om.

– Jag tycker det är väldigt kul att inreda, och det är väldigt kreativt att arbeta i den här branschen. Man kan ständigt utmana sig själv och hela tiden bli bättre. Och på en mindre ort gäller det att vara i ständig förändring, samtidigt som utbudet är stabilt, så folk tycker det är spännande att komma tillbaka ofta.

Vill expandera

Petra berättar att det finns många idéer om hur butiken skulle kunna utvecklas framgent även om man i det stora hela hittat sitt koncept.

– Vi gillar det upplägg vi har nu och har ett väldigt fokus på det vi gör. Sen finns det förstås tankar för framtiden, om att försöka expandera och starta fler butiker som vi själva håller i. Men det finns inget bestämt än. I vilket fall som helst älskar vi det vi gör.

LÄS MER:Elin från Trollhättan designar scenkläder till världsartister

LÄS MER:Lägger ner inredningsbutiken efter fem år: ”Ångrar mig inte”

LÄS MER:Så räddades Rybergs – av Brålandaföretaget