Margareta om digitala matinköpen: ”Saknar valfrihet”

När Melleruds kommun skulle införa digitala matinköp för personer med hemtjänst skapade det oro och kritik i sociala medier. Nu är systemet igång och stora delar av kritiken verkar ha lagt sig.
– Men var är valfriheten, den saknar jag, säger Margareta Larsson, en av brukarna som valt att hoppa på systemet och syftar på att alla inköp sker hos Coop.

ANNONS

Samtidigt tycker hon att det är lite spännande och roligt med ny teknik när hon får hjälp att beställa veckans matleverans av hemtjänstens Alice Wallin.

De sitter tillsammans I Margaretas lägenhet och tittar på bilder av varorna i en surfplatta. Margareta i sin gamla trivsamma gungstol, Alice på en stol bredvid.

Systemet bygger på att personal kommer hem till brukaren med en surfplatta och hjälper till att beställa varor direkt av Coop, som sedan plockar ihop varorna för hämtning.

Margareta Larsson var först tveksam till att beställa digitalt, men har börjat vänja sig.

– Det är en fördel att se bilderna så jag vet vad jag beställer. De är också skönt att slippa skriva en nota och skicka med pengar så som vi gjorde förut. Nu får jag i stället en faktura i slutet av månaden, säger Margareta Larsson.

– Men jag vill ha ett större utbud. Tidigare har jag alltid studerat annonsbladen och valt varor därifrån. Det var bättre när jag hade mer att välja mellan, tillägger hon.

Kritik mot systemet

På sociala medier har det förekommit en hel del kritik innan systemet infördes. Bland annat att kommunen ”tvingar brukarna att handla på ett ställe”.

Valon Hetami är verksamhetschef för vård och omsorg i kommunen. Han menar att det inte finns någon sanning i det påståendet.

– Coop Mellerud var den enda butiken som uppfyllde kraven i upphandlingen. Vi hade önskat att fler butiker skulle ha deltagit just för att ge brukarna valfrihet. Därför kommer vi att gå ut med en ny upphandling inför nästa år och hoppas att fler butiker deltar, säger han.

När personal på Coop Mellerud plockat ihop kassarna med varor kan hemtjänsten hämta och leverera till brukarna. Leveransen sker en gång i veckan.

Det var 2022 som man började undersöka vilka möjligheter som fanns för att gå över till digitala matinköp i Mellerud och Bengtsfors. De båda kommunerna ingår i samma förvaltning.

Lite intresse

Först bjöd man in butikerna till ett dialogmöte men möttes med lite intresse. När det sedan var dags för upphandling svarade två av dem varav Coop Mellerud var den enda som uppfyllde kraven på digitaliserat system full ut.

Stig Fredriksson är en annan brukare som ingår i Alice Wallins distrikt. Även han vill kunna välja butik.

– Jag har handlat på ICA i hela livet. Det blir lätt så att man lära känna en handlare och blir en trogen kund. Annars fungerar det jättebra. Jag får den hjälp jag behöver, säger han.

Han betalar via autogiro och tycker likt Margareta Larsson att det är bra att slippa kontanthanteringen.

– Det är bra att jag inte behöver ha så mycket pengar hemma som tidigare, säger han.

Ger tidsvinst

För hemtjänsten innebär systemet med digitala matinköp en tidsvinst och bättre ekonomi. Det är ett sätt att effektivisera verksamheten.

– Det kan handla om 30–40 minuter i tidsvinst jämfört med tidigare då personalen först skrev inköpslista och sedan gick till butiken för att plocka ihop varor och sedan leverera till brukaren, säger Valon Hetami.

Alice Wallin stortrivs med sitt arbete inom hemtjänsten i sitt distrikt som omfattar tätorten. Hon uppskattar mötena med människorna och att få vara ett stöd och hjälp i vardagen.

– Jag har tidigare jobbat med hårvård som frisör, men det här är mycket bättre. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte bana, säger hon.