Krögarna om Googlerecensionerna: ”De har inte ens varit här”

Ju fler och bättre recensioner som en restaurang får på Google desto högre upp i sökresultatet hamnar den. Vem som helst kan lämna en recension och det varierar hur mycket krögarna väljer att svara.
– Jag tror det hjälper att vi svarar, säger Mia Carlsson på Sunnanå restaurang.

ANNONS
|

En av de restauranger i Mellerud där man flitigt svarar på googlerecensioner är Sunnanå restaurang. Hittills har man fått totalt 195 recensioner och en överväldigande majoritet av recensenterna har varit nöjda nog att lämna höga betyg.

– Kunden lägger tid på att skriva recensionen och vi vill visa vår tacksamhet genom att svara på så många vi kan, säger Mia Carlsson som driver Sunnanå restaurang tillsammans med sin mamma Gun-Britt Nilsson.

LÄS MER:Här är de bästa restaurangerna i Mellerud – enligt Google

Mia Carlsson upplever att de allra flesta håller en god ton när de lämnar en recension om dem och säger att betygen är viktiga för att hjälpa nya gäster att hitta till restaurangen. Hon tycker även att det är bra att de också kan svara de gäster som varit mindre nöjda, och på så sätt förhoppningsvis få dem att testa Sunnanå restaurang en gång till.

Dock är det inte alla recensioner som är relevanta.

– Ibland kan man se på vad de har skrivit att de inte ätit hos oss. Vi blir ofta förväxlade med restaurangerna vid Sunnanå hamn och kan inte själva ta bort recensioner, så då är det viktigt att vi svarar, säger Mia Carlsson.

Viktigare för turister

Ett högt betyg och många recensioner gör att en restaurang hamnar högre upp på Googles sökresultat. Varje betyg påverkar snittet och Mia Carlsson tycker att man ska vara noga med att ge betyg till rätt restaurang oavsett om man är nöjd eller missnöjd.

I Mellerud är det Café Nyfiket som har högst snittbetyg och ägaren Pierre Kraft berättar att de inte har problem med att gäster lämnar recensioner om fel ställe eller på skoj. Samtidigt ser han inte att recensionerna påverkar den återkommande kundkretsen allt för mycket.

– Recensionerna är viktiga för de som inte bor här, inte för lokalbefolkning. Där är det mer mun till mun, men det kommer titt som tätt folk som sökt efter restauranger i Mellerud och hamnat hos oss, säger Pierre Kraft.

”Det ska ske spontant”

När gäster berättat för Pierre Kraft att de gått till Café Nyfiket på grund av recensionerna så har det dels varit det höga snittet, men främst mängden som spelat roll. Dock säger Pierre Kraft att han aldrig skulle be någon lämna en recension.

– Det ska ske spontant. När det har varit folk som sagt att de ska skriva om oss så har det varit kul, men det får man göra frivilligt, säger han.

En annan restaurang i Mellerud som också har höga betyg är Pizzeria Vita Sannar. Där kollar man inte på recensionerna alls och ägaren Fakher Abdulkarim berättar att man upplever att det kommer gäster oavsett betyget på Google.

– Vi har redan bra med gäster och vi är inte nya, folk vet att vi finns, säger Fakher Abdulkarim, ägare av Pizzeria Vita Sannar.