Eleverna på Rådaskolan kritiska till mobilförbudet: ”Vi umgicks redan”

Bland eleverna på Rådaskolan ser man nästan bara nackdelar med de nya tuffare mobilreglerna, medan man bland lärarna främst ser fördelar.
– Jag har samma skärmtid ändå, säger eleven Lisa Carlsson.

ANNONS

Sedan början av höstterminen samlas elevernas mobiler in för hela dagen på Rådaskolan.

LÄS MER:Tuffare mobilregler efter Skolinspektionens kritik

För eleverna som går i sjuan har de nya mobilreglerna inte inneburit någon större förändring från reglerna på deras tidigare skolor. Men för eleverna i åttan och nian, som redan hunnit få använda sina mobiler på rasterna tidigare år, är det svårt att anpassa sig.

– Det blir tråkigt på rasterna. Med vädret i Sverige är det svårt att vara ute, säger Maroun Daher.

– Alla klockorna går fel och på övervåningen finns ingen. Det gör det svårt att komma i tid till lektionerna, säger Alice Aloandersson.

Bland de åttondeklassare som Melleruds Nyheter träffar ser man bara nackdelar med förbudet. De tycker inte heller att avsaknaden av telefonerna lett till de förändringar som skolan velat uppnå än.

Eleverna själva upplever att de redan umgicks mycket med varandra på rasterna och tycker inte att mobilförbudet gjort att de gör det mer än tidigare.
Eleverna själva upplever att de redan umgicks mycket med varandra på rasterna och tycker inte att mobilförbudet gjort att de gör det mer än tidigare. Bild: Elin Karlström

”Vi umgicks redan”

Tanken bakom förbudet var bland annat att uppmuntra eleverna att umgås mer med varandra på rasterna. Bland de elever som tidningen träffar finns det de som tycker sig se skillnad i hur klasskompisarna umgås och är glada för de nya reglerna, men de är i minoritet.

– Det gjorde vi redan, säger Lisa Carlsson och menar att man även tidigare umgicks med varandra på rasterna.

– Nu kan vi inte heller lätt få tag i kompisar som går i andra klasser, så det blir att man springer runt och letar efter varandra hela rasten, säger Alice Aloandersson.

Eleverna berättar även att de inte upplever att deras skärmtid minskat med de nya reglerna. Antingen säger de att de redan hade få timmar, eller att man nu tar igen tiden man missat efter skolan. De ser inte heller att kränkningar minskat, utan menar istället att de förflyttats från social medier till korridorerna.

Samtidigt som de är kritiska har de ändå accepterat reglerna.

– Vi kan ju inte göra något åt det, säger Jordan Flink.

På Rådaskolan har eleverna varsin surfplatta som de använder för skolarbete. Den säger de dock inte passar så bra att kolla klockan på eftersom den är klumpig att ta med överallt.
På Rådaskolan har eleverna varsin surfplatta som de använder för skolarbete. Den säger de dock inte passar så bra att kolla klockan på eftersom den är klumpig att ta med överallt. Bild: Elin Karlström

Sparar lektionstid

Att mobiler inte lämnas in och istället lämnas i skåpen eller fickor säger eleverna att de ser ofta. De berättar även att surfplattorna de använder för skolarbete inte är så svåra att använda till annat.

Om en elev bryter mot reglerna, upptäcks och då vägrar att lämna in sin telefon skrivs en tillbudsrapport. Trots att lärarna på Rådaskolan säger att de behövt skriva en del rapporter, upplever det att de nya reglerna som välfungerande och positivt för både dem och eleverna.

– Vi brukade förlora mycket lektionstid på att samla in och lämna tillbaka mobilerna vid varje lektion, säger Rabba Eid, som undervisar i matte och naturvetenskap.

– Det är rätt många minuter man sparar nu, säger idrottsläraren Peter Jarlmo.

De berättar att eleverna överlag fortfarande passar tiderna och upplever ingen större skillnad från innan förbudet. Att klockorna går fel och att de på vissa platser saknas är de medvetna om.

– Vi har försökt att lyssna på eleverna och att det behövs mer klockor har vi rapporterat, säger svenskaläraren Rosita Olsson.

– Men de har även sina Ipads som de kan titta på så de är inte helt utan, säger Inga Andersson, som är lärare i textilslöjd.

Lärarna Peter Jarlmo, Rabba Eid, Rosita Olsson och Inga Andersson tycker att de nya mobilreglerna är bra för både dem och eleverna.
Lärarna Peter Jarlmo, Rabba Eid, Rosita Olsson och Inga Andersson tycker att de nya mobilreglerna är bra för både dem och eleverna. Bild: Elin Karlström

Falsk trygghet med mobilerna

Att samla in och lämna tillbaka mobilerna har gått bra enligt lärarna.

De upplever inte heller att det bråkas mer i korridorerna än tidigare, men om det skulle vara så att kränkningar har förflyttats från sociala medier är det enligt dem positivt. Detta då det för lärarna blir lättare att se och arbeta med konflikterna.

Att vissa elever känner sig tryggare och eller mindre ensamma om de får ha med sig mobilerna har man förståelse för, men menar samtidigt inte är en lösning på grundproblemet.

– Det är en upplevelse som vi tar på allvar, men jag tycker att det är viktigt att lyfta att mobilen i de fallen är en falsk snuttefilt. Där måste vi jobba ännu mer med tryggheten, för mobilerna är inte en verklig trygghet, säger Rosita Olsson.

LÄS MER:Tuffare mobilregler efter Skolinspektionens kritik

LÄS MER:Multiarena ska göra rasterna roligare: ”Vill prova allt”

LÄS MER:Lägre lärarbehörigheten i Mellerud – under snittet för hela landet