Andreas äventyr på två hjul – 145 mil på moped

Andreas Holden och hans familj har haft sommarstuga i Låttsbyn utanför Mellerud i 30 år. I onsdags anlände Andreas till Mellerud efter en niodagars mopedresa på sin Velosolex från hemmet i södra Tyskland. Ett äventyr med vissa förvecklingar.

ANNONS
|

Andreas och hustrun Ingrid bor i Minfeld i södra Tyskland, nära franska gränsen. Då han är pensionär och tiden finns beslutade han sig att förverkliga en gammal dröm – köra till sommarstugan med sin gamla Velosolex från 1985, med 0,5 hästkrafter. Han har ägt den i 35 år.

– Vi har kört hit med bil i 30 år, på E45. Vi kör så fort vi kan och får, har ingen kontakt med människor eller känner inga dofter längs vägen. Så jag sa till min hustru att ”nu är jag 70 år och jag tänker uppfylla min dröm att köra moped hit. Om jag inte gör det nu – när skulle det bli av annars?”, säger Andreas Holden.

Människor i hans närmaste omgivning tyckte han var galen, eftersom han har en stor bil och lika gärna kunde åka bekvämt med den.

– Men jag ville ha erfarenheten att köra moped. Jag körde på mindre vägar och det var underbart. Du vet inte vad som händer under vägen och man måste improvisera, förklarar han.

Sattes på prov

Och improvisationsförmågan sattes på prov efter cirka 35 mil.

Allt fungerade som det skulle när Andreas startade från hemmet. Men sedan kom regnet, som höll på i flera dagar. Han körde i ett bergigt parti och märkte att mopeden inte orkade som den skulle. För att slutligen stanna helt.

– Jag hade dessutom fått punktering och när jag skulle laga det upptäckte jag att flera ekrar var skadade. De är inte bara att byta ut eftersom de har en speciallängd. Så jag fick flytta runt och ändra plats på dem för att balansera upp hjulet.

Krångel längs vägen

Han körde vidare med väldigt låg effekt i motorn, som fortfarande krånglade. 25 mil senare anlände han till Hannover. Där kontaktade Andreas en intressegrupp för ägare till Velosolex-mopeder och kom i kontakt med en man som lovade hjälpa honom dagen efter.

– Tändspolen var trasig och cylindern måste bytas. Han fixade den vid vägkanten, det var verktyg och delar överallt. Efter det gick den i 35 kilometer i timmen – som en skenande häst, berättar Andreas Holden leende.

Snitthastigheten under resan var 28 kilometer i timmen. Mopeden drar endast 0,1 liter bensin per mil.

Körde totalt 145 mil

I onsdags anlände han med Kiel-färjan till Göteborg 09.15, till Mellerud kom han sedan klockan 15.

– Det tog nio dagar och jag körde totalt 145 mil. Nu är jag lycklig!

Andreas övernattade dels på vandrarhem och dels hos goda vänner i Hamburg, Kassel och Giessen.

Hur hamnade ni i Dalsland från början?

– Jag och hustrun var här och paddlade kanot på Dalslands kanal i början av 1980-talet. Vi fick goda erfarenheter av människorna och naturen. Några år senare åkte vi runt i Sverige, Norge och Finland. I början av 1990-talet fick vi våra två barn, då reste vi hit tillsammans med mina svärföräldrar. Vi var vid badplatsen i Dalskog en sommar och satt ute till klockan 23. Svärfar sa att han ville köpa hus här. Jag sa att han var galen eftersom han var 75 år.

Detta var starten på ett långt letande, då Andreas och hans familj ville ha ett sommarhus i området. Andreas berättar att Olle Nellbro var mäklare och visade dem många fina hus. Men det var alltid något som gjorde att de inte fastade.

Sista dagen innan det skulle återvända till Tyskland fick de syn på en bild av ett hus i Låttsbyn. De åkte och tittade – och fastnade direkt. Men priset låg över deras budget...

– Under tiden byggde vi ett nytt hus i Tyskland, så det blev för dyrt för oss. Men svärfar gav oss en del pengar och då kunde vi köpa det!

”Jag älskar verkligen Mellerud”

Han glömmer aldrig första kontakten med en av grannarna. Andreas ville gå och presentera sig och var lite nervös inför vilket bemötande hans skulle få.

– En stor och bister karl öppnade dörren, han såg ut som en björn. Jag berättade vem jag var och förklarade att vi flyttat dit. Då gav han mig en jättestor kram – det var första upplevelsen för mig efter vi köpte huset i Sverige. Han hette Olle Nordqvist och det var starten på en lång vänskap.

När barnen var små älskade de att följa med till Låttsbyn, att få springa runt i naturen och bada i sjön.

– Nu som vuxna vill de gärna åka med hit igen, det var inte riktigt så när de var tonåringar. När jag nämnde att vi kanske skulle sälja om fem år sa båda två ”Aldrig!”. Jag älskar verkligen Mellerud, vår sommarstuga är vårt andra hem. Vi är här både sommar som vinter.

En cykel med hjälpmotor

Velosolex är en fransk moped, eller egentligen en cykel med hjälpmotor, som ursprungligen tillverkades av företaget Solex. I Sverige kallas den ibland dansk knallert.

Till Sverige importerades den från 1951 av Nymans cykelfabrik i Uppsala. Den kostade 675 kronor och blev snabbt populär bland bud och pressfotografer. Maxhastigheten var 25 kilometer i timmen och bensinförbrukningen 0,1 liter per mil.

Källa: Wikipedia