Agnes byggde sin egen A-traktor: ”Många tycker lamporna är häftiga”

Hon är nästan född med bensin och olja i blodet och fastän hon också prövat på de lite mer fyrbenta hästkrafterna är det dock motorer som gäller. Möt Agnes Fryklund som byggt sin egen A-traktor och har siktet inställt mot ett yrkesval som lastbilschaufför.

ANNONS
|

Vi träffar Agnes Fryklund, just hemkommen från helgens Västrally i Trollhättan, där kusinen körde hem en tredjeplacering i junior SM-klassen. Bil- och motorintresset finns i familjen, främst mormor och morfar, morbrodern och kusinen Albin Karlsson. Men vi tar det från början.

Ville meka redan som liten

När Agnes var liten beundrade hon sin morfar och ville se ut som han gjorde när han mekade. Hon rådde bot på det hela genom att doppa händerna i några lerpölar och utropade förtjust.

– Se morfar, nu är jag lika skitig som du!

Några år senare skulle kusinens bil målas invändigt. Agnes var dock fortfarande minst i gänget varvid det blev hon som med hammarlack och pensel som fick krypa in i 240:n och göra jobbet.

– Jag har beundrat min kusin Albin på håll som hållit på med bilsporten, berättar Agnes

Åren gick och så var det dags för Agnes att själv skaffa sig ett fortskaffningsmedel. Att det inte var något annat än A-traktor som gällde stod klart från början

– Moped på vintern när man bor på landet, nej det var inget alternativ. Dessutom sitter man mer skyddad i bilen, med såväl bälten som airbag, menar Agnes.

A-traktor nästa steg i livet

Nu har hon kört A-traktor i snart två år, men det började med att en svart Volvo XC70 inköptes helt i original i januari 2022. Då hade Agnes aldrig mekat själv över huvud taget. Det allra första som gällde var att läsa in alla regler och bestämmelser – allt vad som gäller för A-traktorer.

Härefter tog hon med pappa Anders hjälp sig an alla lampor, för att man skulle få kablaget till dessa snyggt inbäddat i panelen och mot tillhörande av- och på-knappar.

Därefter tog själva bygget av mellanväggen, som består till hälften av låda och till hälften av galler, vid. Gallret skruvades fast i taket och baksätena ligger nedmonterade bakifrån i lådan och går inte att montera upp.

I bagageutrymmet sågades ett hål upp för förvaring av reservdäck, brandsläckare, startkablar, bogserlina samt en reservdunk (som varit bra att ha). Man har varit väldigt noga med att mäta, det finns exakta måttangivelser om vad som får och inte får finnas.

– Har man fått A-traktorn godkänd och registrerad med öppningsbar baklucka, så är detta helt okej, annars inte, förklarar Agnes.

Stylingen också viktig

Så fixades alla lampor, galler, väggar, högtalare och tyg.

– Det är viktigt att det även är snyggt på insidan tycker Agnes. Den gamla stereon plockades ut och ersattes med en ny, högtalarna fick sin plats på mellanväggen. Nya mattor, belysning och en fräck rattmuff fick det också bli innan Agnes var helt nöjd.

– Lamporna är det fräckaste och de snygga mattorna!

A-traktorn besiktigades i november 2022 och på sin 15-årsdag i december körde Agnes sedan upp för AM-kortet, sedan var det bara att tuta och köra. Lite krångel har det varit med bilen, men det har fixats och hon har på vägen fått lära sig hur en felkortsläsare ska användas.

Agnes har en riktigt snygg A-traktor.
Agnes har en riktigt snygg A-traktor. Bild: Ing-Marie Norrman

På frågan om hur det är att köra A-traktor svarar hon.

– Upplevelsen är väl kanske inte så rolig, man hinner registrera mycket i den farten. Det är förnedrande att bli omkörd av en mopedbil, för att inte tala om cyklister – dessutom på led! De är nästan värre än vilda djur, cyklisterna och mopedisterna, helt oberäkneliga!

Vi kommer också in på frågan om de regler kring A-traktorerna som finns, bland annat hastigheten och att man inte får vara mer än två i bilen.

– På landsbygden är det svårt att transportera sig, så det kan bli lite tråkigt om man är flera kompisar som vill någonstans och en inte kan komma med då. Jag tycker det är okej med 30 kilometer i timmen, men det hade varit roligt om man kunnat åka fler i bilen.

Vann bygdefestens nya tävling

På Brålanda Företagarförenings bygdefest för några veckor sedan, fanns en ny aktivitet i programmet, att rösta fram årets A-traktor. Agnes ställde naturligtvis upp som en av deltagarna, väl förberedd.

Det var publiken som skulle hade avgörandet i sin hand och Agnes ställde naturligtvis ut sin bil samt marknadsförde den väl. Hon tog också hem förstapriset med stor marginal!

– Det var jättekul, men jag hade inte förväntat mig att vinna. Det var många barn som tyckte att bilens lampor var häftiga, säger hon.

Agnes Fryklund med pokalen hon vann för sin A-traktor under bygdefesten i Brålanda.
Agnes Fryklund med pokalen hon vann för sin A-traktor under bygdefesten i Brålanda. Bild: Ing-Marie Norrman

Agnes går andra året på Fordons- och transportprogrammet på Östraboskolans gymnasium. Från skolans sida har man förklarat vikten av att ha godkända fordon, några överträdelser accepteras inte.

Agnes egna tips är att bygga A-traktorn helt enligt reglerna från början och att spärra den ordentligt så den inte kan gå att köra för fort med.

– Det är inte värt risken, varken att åka fast eller att det händer en olycka, menar Agnes, som i förra veckan fick börja övningsköra med lastbil.

Här börjar man med en slinga inom skolområdet för att lära sig uppfatta storleken på fordonet och att köra automatväxlat.

Det är helt klart att det kommer bli lastbil som yrkesval, om det blir timmer- eller asfaltsbil står dock än så länge skrivet i stjärnorna. Och ja, kanske kommer hon att gå i gammelmorfars spår och bli med lastbilsåkeri?

LÄS MER:Unga A-traktorförare avlastar personalen i äldrevården

LÄS MER:EPA-ungdomar eftertraktade – när kommunen söker sommarjobbare