Marie från Mellerud fick vänta i timmar på läkare: ”Inget förtroende kvar”

Långa väntetider och slopad tidsbokning. Läkarbristen slår nu mot vårdcentralen i Bäckefors.
Patienten Marie Sindler från Mellerud känner sig inte länge välkommen.
– Jag känner mig utkastad i ingenstans och har tappat förtroendet totalt för Bäckefors, säger hon och berättar att hon har bytt vårdcentral.

ANNONS
|

Marie Sindler har bott i Mellerud i drygt 30 år och listade sig på vårdcentralen i Bäckefors. I dag har hon flera diagnoser: värk i benen, diabetes, högt blodtryck, reumatism och en ”knöl” i ögat.

”Inte patientfokus”

I Bäckefors har hon trivts väldigt bra, men konstaterar att något har hänt.

– Det känns inte som att de har patienten i fokus längre.

Hon berättar om upplevelser av dåligt mottagande. Hon blev överraskad när hon inte fick boka tid utan hänvisades till den öppna mottagningen.

– Först fick jag sitta i väntrummet och vänta en och en halv timme innan jag fick prata med en sjuksköterska. Sedan fick jag vänta två och en halv timme på att få träffa en läkare. Då fick jag höra att jag bara kunde söka för en åkomma. Dessutom blev jag inte bra bemött, säger hon.

– Jag fick veta av läkaren att jag måste söka för en åkomma i taget på öppna mottagningen vilket innebär att jag måste sitta i flera timmar och vänta varje gång. Kunde läkaren inte bokat en tid för de andra åkommorna direkt om han nu inte hann med mer än en åkomma?, tillägger hon.

Hon skrev då till vårdcentralschefen via 1177, påminde också via samma tjänst och ringde flera gånger utan att få svar förrän tre veckor senare.

– Jag fann också att man inte skrivit in i min journal att jag sökt för alla åkommor. endast värken i benen är dokumenterade i journalen. Jag fick prioritera det, då de gjorde mest ont. Jag hade svårt att gå.

Sökte sig till Göteborg

Det blev droppen. Marie Sindler tröttnade och listade sig på Carlanderska i Göteborg i stället. Hon är beredd att åka till Göteborg för att få den vård hon säger sig behöva.

Vårdcentralschefen Karin Utbo beklagar att Marie Sindler upplevt sig bli dåligt bemött, men bekräftar förändringen i vårdcentralens mottagning.

– Vi har bara pengar i budgeten till 1,75 procent stafettläkartjänster fast vi borde vara fyra stycken sett till vårt upptagningsområde. I det läget måste man försöka hitta ett annat sätt att arbeta.

Karin Utbo, som är chef för Bäckefors och Mellerud, säger att man valt att pröva ett nytt arbetssätt för att kunna erbjuda större möjligheter till att få träffa läkare trots mindre resurser. Anledningen är ett pressat budgetläge och att de inte har tillräckligt med läkare på plats.

– Ingen patient har kunnat ringa och beställa tid till läkare tidigare heller, det är alltid en medicinsk bedömning som ligger till grund för att man får en tid till läkare. Till flera andra mottagningar har vi tidsbeställning via telefonen eller 1177. Det gäller till exempel till labbet, fotvård, psykisk hälsa och så vidare, säger Karin Utbo.

Patienter fick vänta för länge

Det innebär en öppen mottagning med drop-in-tider mellan klockan 10.00 och klockan 11.30. Eftermiddagen är vikt för tider som är bokade läkartider.

– Vi har prövat oss fram lite grann och gjort förändringar, exempelvis trodde vi att det skulle räcka med en läkare på den öppna mottagningen och den andra skulle ha planerad mottagning. Detta visade sig redan första veckan inte vara tillräckligt. Patienterna fick vänta alldeles för länge och nu har vi två varje förmiddag och då har det flutit på bättre, säger Karin Utbo och fortsätter:

– Det har jag berättat för de patienter som hört av sig med frågor. Jag vill också betona att det inte går att ta upp flera saker med doktorn på ett bokat besök heller då tiden är begränsad till kanske 20 minuter, och det blir som hos tandläkaren där man får ta en sak i taget.

Första bedömning

I det nya systemet får patienterna på den öppna mottagningen träffa en sjuksköterska som gör en första bedömning.

– Det kan till exempel vara så att det bästa är att patienten vänder sig direkt till rehab. Då behöver man inte ta en läkares tid i anspråk. Anser sköterskan att man behöver tala med en läkare får man göra det. Det är doktorn som sedan avgör om det besvär patienten söker för behöver hanteras mer utförligt på ett bokat besök, säger Karin Utbo.

Karin Utbo menar att det nya arbetssättet bidrar till att människor får hjälp direkt och inte hamnar på en väntelista. I Bäckefors fanns det en lång väntelista med patienter som skulle haft tid för vård tidigare. Hon anser att det kan handla om en medicinsk risk.

”Gynnar alla”

– Nu hittar vi de med tecken på allvarlig sjukdom direkt och det gynnar alla och det är ju att verkligen ha patienten i fokus. Systemet har under den tid det prövats resulterat i tydligt fler läkarbesök än tidigare månader. Vi kan jämföra två år tillbaka och då var maj “all time high”, trots att vi tidigare, i perioder, haft fler läkare på plats än nu.

Dock ska systemet ses som en försöksverksamhet.

På Närhälsans hemsida framgår det inte att det nya systemet med Öppen mottagning ersätter det gamla arbetssättet med att boka tider. Vad beror det på?

– Vi vill fortfarande att man ringer till våra sjuksköterskor för rådgivning och de som bedöms behöva komma till vårdcentralen har hänvisats till öppen mottagning. Med våra begränsade resurser måste vi vara noga med hur vi använder dem och då behöver vi “sortera” så att rätt patient får rätt insats. Vårdcentralen är inte ett “smörgåsbord” där patienten väljer utan vi måste hela tiden prioritera, allt enligt Hälso- och sjukvårdlagen, säger Karin Utbo.

– Vi rår inte riktigt över webbsidan, men skriver ändå om att det är ett högt tryck på drop-in-mottagningen på måndagar, tillägger hon.

I Mellerud finns det fler läkare, men som går under utbildning. En erfaren läkare handleder dessa.

– Därför är det inte lösning på läkarbristen i Bäckefors att erbjuda dessa tjänstgöring där. Det kan bli aktuellt när någon av dessa utbildningsläkare kommit längre i sin specialutbildning att flytta över till Bäckefors. Men var och en bestämmer själv var man jobbar, säger Karin Utbo.