En riktig famijefest blev det när Åsebro IF firade 60 år lördag 26 augusti. Kul aktiviteter för alla åldrar under dagen, en underhållande match mellan ÅIF Dam och Old Ladies samt dans till Date och trubadur på kvällen.
Melleruds Ridklubb hade med sig hästarna Romeo och Tuva, ponnyridning är alltid poppis bland barnen. Hoppborgar och speed shooting var annat kul. Välbesökt var också Räddningstjänstens fordon, två brandbilar och en insatsbil.
– Vi informerar om yrket och delar ut broschyrer till vuxna och tidningen Flammys brandskola till barnen, säger styrkeledaren Henrik Karlsson från Mellerud.
På verandan utanför kiosken sitter ÅIF:s ordförande Morgan Broberg med en kaffekopp. Han tillträdde 2018.
– Klubben mår väldigt bra. Vi har strax under 400 medlemmar och har igång ett herr- och ett damlag plus sex-sju ungdomslag från fyraårsåldern och uppåt. Damerna ligger i delad ledning och herrar nu mitt under säsongen, säger Morgan.
Äger anläggningen
Klubben har också satsat en del på anläggningen, som man äger själva. Planen är dikad och ny ventilation och luftvärmepump ska installeras under hösten. Med mera.
– Vi har en ekonomi i balans, mycket tack vare de pengar vi fick för Sebastian Eriksson. Vi har förvaltat dem väl, framför allt till underhåll av anläggningen, berättar Morgan.
Festverksamheten har utvecklats också. Klubben hade en vårfest med mat, pub och underhållning med HitsDotCom.
Rekordmånga lag
Många medlemmar arbetar ideellt. Vid Åse Glass Cup första söndagen i augusti med rekordmånga lag (69 stycken) var ett 70-tal engagerade för att få allt att snurra. Cupgeneralen Stefan Larsson har uppgett att man nått maxtaket, det finns inte plats för fler bilar helt enkelt.
– Det går åt 3 500 glassar den dagen. Vi har fått JOAB som huvudsponsor i år, det är jätteroligt.
Hur ser du på framtiden?
– Positivt. Vi har bra med ledare och spelare som fyller på. Fast vi har ett glapp mellan juniorer och seniorer. Det är en utmaning att få spelare att fortsätta, att inte flytta härifrån. Dessutom är det dyrt att få ekonomi i anläggningen, det finns ju saker man vill göra hela tiden. Vi hade besök av vildsvin som bökade upp planen i våras till exempel, konstaterar Morgan.
Klubben ser svårigheter att få tillbaka publiken efter coronapandemin. Men företagssponsringen gick inte ner under pandemin.
– Den har aldrig varit så bra som nu. Vi ser ett stort engagemang från sponsorer som vill att klubben ska leva kvar, understryker Morgan.
Susanne Emanuelsson